Nu mai este de mult o noutate că domeniul construcţiilor se confruntă cu o criză acută de forţă de muncă. Soluţiile identificate de specialişti sunt repatrierea "spaniolilor" şi Nu mai este de mult o noutate că domeniul construcţiilor se confruntă cu o criză acută de forţă de muncă. Soluţiile identificate de specialişti sunt repatrierea "spaniolilor" şi "italienilor" sau importul de muncitori din Asia. O variantă despre care puţini constructori vorbesc este mecanizarea lucrului în şantier.
Repatrierea constructorilor români de peste hotare nu pare, pentru moment, o soluţie realistă. Asta pentru că banii nu sunt întotdeauna motivul pentru care ei nu se mai întorc pe şantierele româneşti. Tinerii, mai ales, au găsit acolo un alt mod de viaţă, cu care s-au obişnuit.
"Noi importăm forţă de muncă din Asia, cred în această soluţie, deşi există probleme de adaptare, de religie, de cultură", spune Adriana Iftime, director Patronatul Societăţilor din Construcţii (PSC).
Laurenţiu Plosceanu, preşedintele Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), spune că utilajele care nu necesită o forţă de muncă înalt calificată, precum maşina de tencuit sau de fasonat fier, sunt soluţii reale pentru diminuarea deficitului forţei de muncă din construcţii. "Există două direcţii de acţiune: investiţiile în echipamente şi calificarea operatorilor.
Pentru echipamente precum buldoexcavatoarele sau macaralele, problema deficitului de forţă de muncă calificată rămâne. Maşinile de tencuit sau de fasonat fier nu necesită o mare calificare a operatorilor", declară el pentru "Adevărul".
Economie de 600 de euro zilnic
O maşină de tencuit costă aproximativ 7.000 de euro şi se poate achiziţiona şi în rate. Cu un avans de 20% şi un leasing pe doi ani, rata pe zi este de 10 euro, conform vânzătorului. Salariul ziln