Comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas, a recunoscut ca Uniunea nu a anticipat corect ce probleme vor aparea o data cu impunerea normei ca 10% din carburantii folositi de autoturismele de pe teritoriul sau sa fie obtinuti din plante, informeaza luni BBC.
Un raport recent a avertizat ca prin impunerea acestei cote exista riscul cresterii pretului la alimente si inmultirea despaduririlor. In aceste conditii, Dimas a promis ca Uniunea va trasa noi directii si va impune alte strategii, astfel incat aceasta tinta sa poata fi atinsa fara sa apara alte efecte adverse.
Comisarul pentru mediu a precizat ca ar fi preferabil ca aceasta tinta de 10% sa fie ratata decat ca realizarea ei sa duca saracie si la afectarea mediului inconjurator in urma despaduririlor masive.
Acum cativa ani folosirea carburantilor biodisel parea cea mai buna solutie pentru industria constructiilor de autovehicule, in conditiile in care oficialii europeni intentionau scaderea emisiilor de dioxid de carbon. In aceste conditii reprezentantii Uniunii au impus acest target fara sa se gandeasca la consecinte.
Rapoarte recente au avertizat insa ca daca folosirea biodiselului si a bioetanolului poate sa reduca emisiile de CO2 in schimb producerea combustibililor din plante poate sa duca la despaduriri masive, cresterea preturilor la alimente si la sustinerea companiilor bogate in tentativa de a-i forta pe oameni sa isi schimbe culturile in campii cultivate cu porumb pentru biodisel.
"Ne-am dat seama ca problemele sociale si de mediu generate de producerea combustibilului din plante sunt mai mari decat am crezut initial. In aceste conditii va trebui sa ne miscam cu multa prudenta", a declarat Dimas.
El a mai precizat ca UE va introduce plan pentru producerea carburantilor din plante si a promis ca va interzice folosirea biodiselulu