750.000 de euro. Atat poate obtine victima unui accident rutier ca despagubiri, daca a fost lovita de un autoturism neasigurat RCA sau al carui sofer a ramas neidentificat. Banii provin de la Fondul de Protectie a Victimelor Strazii (FPVS), o entitate creata din cotizatia societatilor de asigurari special pentru aceste scopuri.
Numai ca, in ciuda despagubirilor mari ce pot fi obtinute, putine persoane au apelat la acesti bani. Cauzele sunt trei. In primul rand, fondul este foarte putin promovat. In al doilea, pana in 2006, legea de functionare a fondului limita drastic cazurile in care o persoana putea fi despagubita. Iar in al treilea rand, procedura de obtinere a banilor este destul de greoaie.
Fondul de protectie a Victimelor Strazii functioneaza ca institutie de sinetatatoare abia din 2006. Totusi, prevederi menite sa protejeze victimele unor accidente rutiere cu autor neidentificat exista inca din 1971. Acestea erau incluse intr-un decret care in 1995 a fost inlocuit cu o lege. In noul act normativ s-a inclus si mentiunea ca o persoana poate primi bani si daca a fost lovita de un autoturism neasigurat.
Zece ani pentru un "si"
Numai ca schimbarea nu a facut decat sa blocheze procesul de despagubire. Noua legea stipula ca pot primi bani doar persoanele care dovedesc ca au fost vatamate de autoturisme neasigurate si neidentificate. Ceea ce era un paradox pentru ca, din moment ce o masina era neidentificata, nu se putea stabili daca este neasigurata. "Acest «si» a facut aproape imposibila aplicarea legii, pentru ca nu se puteau indeplini simultan cele doua conditii decat foarte, foarte greu", ne-a explicat Ioan Mihail, directorul executiv al Asociatiei Victimelor Accidentelor de Circulatie (AVAC).
Existenta acestui "si" cu probleme este confirmata si de directorul general al Fondului. "La vremea respectiva, organul legislativ