"Instinct", un film cu Anthony Hopkins si Cuba Gooding Jr. in rolurile principale, propune o tema deloc noua, in care sint pusi fata in fata nebunii dintr-o inchisoare de maxima siguranta si "nebunii" care umbla liberi pe strada, cei din urma intruchipind societatea in care traim, o societate violenta, dementa si plina de frica. Deci, o tema dezbatuta des astazi in literatura, arta, cinematografie, din perspectiva unei mize mari ce pune problema declinului omului contemporan.
"Instinct" - cu un titlu, dupa parerea mea, destul de neinspirat, care te duce cu gindul la "Instinct primar", "...fatal" si altele... filmul ar fi trebuit sa se numeasca, mai degraba, "Acaparatorii", dupa metafora simbol si cheia intregului film - are vocatia unei parabole din care se desprinde ideea ca, in timp ce cu nebunii patologici se mai poate face ceva, cu cei care ii supravegheaza si ii "recupereaza" nu se mai poate face aproape nimic. Societatea contemporana nu mai are nici o sansa, sau are una destul de firava, reprezentata prin aparitia ocazionala a unui idealist - in film, doctorul Theo Caulder, "discipolul" lui Ethan Powell - care, in fond, nu se poate lupta cu un sistem intreg, bolnav de spaima, imun si incapabil sa inteleaga ceva de substanta si din substanta a ceva.
Personajul-pilon e Ethan Powell, invingator si invins totodata, el insusi facind parte odata din sistemul constituit din punct de vedere juridic in hidra sociala care-ti da dreptul sa faci orice ca sa aperi sistemul aparindu-te pe tine. Un sistem psihotic, nevrotic, un sistem "somnambulic", dispus spre "crima" mascata, indreptata spre orice si in orice moment; crima executata ca act gratuit, ca ratiune de a exista, crima ca substituent al fricii, dar nu fata de un pericol real, ci fata de tine insuti. Ethan, facind parte initial dintre "Acaparatori", aduce in captivitate - omul avind de partea l