In Romania o lege e doar de forma, in sensul ca ea poate fi oricand schimbata, stalcita, modificata prin "exceptii". Un exemplu clasic in acest sens este O.U.G. 72/2007, promovata pentru Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale in care se propun niste "mici exceptii" de la legea achizitiilor publice, pe niste contracte de sute de milioane de euro. In lista exceptiilor sunt incluse si proiecte celebre din vestul tarii, cum ar fi autostrada Arad – Timisoara – Lugoj sau reabilitarea E 70 Lugoj – Caransebes – Turnu Severin – Craiova. O ordonanta unicat
Cum se poate schimba o lege sau o ordonanta de urgenta menita sa faca ordine intr-un sector extrem de important al societatii? Foarte simplu : cu o alta ordonanta de urgenta. Un studiu de caz foarte bun in acest sens e O.U.G. 72/2007 care vine sa stabileasca niste masuri derogatorii, adica niste exceptii de la legislatia privitoare la achizitiile publice. In sensul saririi peste etapele normale, firesti. Si lovite de exceptie nu sunt niste contracte de cateva mii de euro, ci de cateva sute de milioane de euro, fiind vorba de o lista intreaga de proiecte de constructii de autostrazi si reabilitari de drumuri nationale si europene. Aparuta in Monitorul Oficial pe 29 iunie 2007, deci intrata deja in vigoare, ordonanta de urgenta vrea, chipurile, sa "creeze cadrul legal necesar deblocarii unor proiecte demarate menite sa asigure o dezvoltare uniforma in zone cu o infrastructura precara". Deci, scopul ar fi unul nobil.
Initiatorii acestei ordonante par a fi deranjati de faptul ca pentru o intreaga transa de lucrari de infrastructura, ce urmeaza a fi executate si finantate in baza unor imprumuturi externe, trebuie respectate prevederile Ghidului de Achizitii al Bancii Europene de Investitii, care le impune statelor membre U.E. un lucru foarte simplu : sa respecte legea in domeniul achizitiilor publi