Sa te nasti in Moldova, in blinda, in dulcea Moldova... Si sa sfirsesti in cuptoarele de la Auschwitz.
Sa te nasti in Moldova, in mireasma atitor podgorii si livezi, in murmurul Bistritei si al Ozanei... Si sa sfirsesti in flacarile si fumul de la Auschwitz.
Sa te nasti in Moldova, in blinda, in dulcea Moldova: – Nu stiu altii cum sint, dar eu, cind ma gindesc la locul nasterii mele... Si sa sfirsesti in cuptoarele de la Auschwitz.
Sa te nasti in Moldova, in blinda, in dulcea Moldova: – Sara pe deal buciumul suna cu jale... Si sa sfirsesti in flacarile si fumul de la Auschwitz.
Sa te nasti in Moldova, cu darul de a fi poet: – in tirg miroase a ploaie, a toamna si a fin... Si sa sfirsesti in cuptoarele de la Auschwitz.
Geo Bogza, Fundoianu, 19731
Corespondenta lui Benjamin Fondane, de o varietate si o abundenta tulburatoare, sta, ca atitea altele, deopotriva sub semnul legaturilor familiale si al intilnirilor fericite: cu Brancusi, cu maestrul Lev Sestov, cu prietenii Jacques si Raïssa Maritain, Claude Sernet, Jean Paulhan si altii. Scoaterea ei la lumina, in buna parte gratie stradaniei lui Michel Carassou si a altor fondanieni – Monique Jutrin2, Éric Freedman3 –, face parte dintr-o „Restitutio Benjamin Fondane“, inceputa, in spatiul francofon, acum mai bine de doua decenii.
Desigur, nu orice corespondenta prezinta acelasi interes, dupa cum nu orice corespondenta este autentica, in sensul ca ar fi spontana si lipsita, din capul locului, de gindul ascuns al publicarii ulterioare. Barbey d’Aurevilly nu spunea, oare, despre corespondenta lui Diderot, ca nu ar fi altceva decit o... masa amorfa si indigesta, care ar trebui suprimata din Operele complete? insa, la Fondane, lucrurile stau cu totul altfel. intii, pentru ca toate textele sale, fara exceptie, deci chiar si cele care pot parea, la prima vedere, an