Cartea lui Jacques Maritain din 1936, Humanisme intégral, a devenit, intr-un timp fulgerator de scurt, referinta unor generatii intregi de filozofi crestini. Lucrul se datoreaza, desigur, continutului propriu-zis al cartii si deschiderilor acesteia, dar si citorva detalii biografice, intre care angajamentul dreyfusard din tinerete, apropierea de Maurras, pina la condamnarea militantismului din Action française. Este de inteles, prin urmare, ca Fondane acorda o mare atentie acestui volum si ca ii face recenzia in revista Le Rouge et le Noir, un saptaminal bruxellez nonconformist, liber si pluralist.
Caci eliberarea de opozitia dintre crestinismul medieval si umanismul modern, ca si idealul anuntat al unui „nou crestinism“, trimitind deopotriva la singular si la universal, nu puteau decit sa provoace, in Fondane, reactiile cele mai vii. Nici Maritain, nici Fondane nu inteleg sa se supuna mesianismului de tip marxist, desi primul ii recunoaste proletariatului un rol istoric. Dupa cum nici Maritain, nici Fondane nu accepta, din capul locului, vreun compromis oarecare cu totalitarismele de dreapta.
Articole in legaturaRestitutio Benjamin Fondane. Fondane – MaritainRestitutio Benjamine Fondane: Fondane – Maritain Cartea lui Jacques Maritain din 1936, Humanisme intégral, a devenit, intr-un timp fulgerator de scurt, referinta unor generatii intregi de filozofi crestini. Lucrul se datoreaza, desigur, continutului propriu-zis al cartii si deschiderilor acesteia, dar si citorva detalii biografice, intre care angajamentul dreyfusard din tinerete, apropierea de Maurras, pina la condamnarea militantismului din Action française. Este de inteles, prin urmare, ca Fondane acorda o mare atentie acestui volum si ca ii face recenzia in revista Le Rouge et le Noir, un saptaminal bruxellez nonconformist, liber si pluralist.
Caci eliberarea de opozit