Romania trebuie sa creeze un sistem care sa sprijine atragerea de investitii straine directe catre sectoarele care pot contribui la cresterea exporturilor, precum industria, transporturile si turismul, potrivit participantilor la un seminar pe tema deficitului extern. Acestia considera ca tipul investitiilor straine directe a dus la accentuarea deficitului de cont curent.
Valentin Lazea, economistul sef al Bancii Nationale a Romaniei (BNR), a aratat ca investitiile straine directe in industria prelucratoare au crescut in perioada 2003-2007 de la 9% la 12% din PIB, insa cele in domeniul imobiliar, de intermediere financiara si asigurari au urcat de la 4,5% la 15% din PIB. "Investitiile in turism si transporturi reprezentau sub 0,5% din PIB, acestea fiind tocmai ramurile care ar putea contribui la export", Romania fiind singurul stat din regiune care are deficit extern pe transporturi si turism, a afirmat economistul-sef al BNR.
El a declarat ca in ultimii ani investitiile straine au fost directionate in principal catre comert, retail si sectorul imobiliar, apreciind ca pentru a creste exportul ar trebui sa existe un sistem de stimulare a investitiilor in transporturi si industrie.
Potrivit analistului Ilie Serbanescu "problema nu este nici a leului, nici a inflatiei, ci a economiei reale. Aceasta e minunata, dar lipseste cu desavarsire. Am distrus industria, dar nu am pus nimic in loc". Sebanescu a mai spus ca de 4-5 ani, de cand au inceput sa vina investitiile straine directe, deficitul a explodat deoarece acestea au fost directionate catre sectoare care nu au nici o legatura cu exportul, precum sectorul bancar, imobiliar si de retail.
"Daca vine Ford si Mercedes s-ar putea sa se intoarca foaia, insa eu sunt pesimist", a mai precizat analistul economic.
Valentin Lazea a aratat ca deficitul de cont curent are det