De azi, 7 martie, ruleaza, in premiera in Romania - la cinematografele CinemaPRO, Hollywood Multiplex, Movieplex & Studio din Bucuresti, la Cinema City din Timisoara si la Cinema City din Iasi -, una dintre cele mai asteptate productii autohtone ale ultimilor ani: Restul e tacere.
Proiect foarte drag si ambitios al regizorului Nae Caranfil, premiat in concursuri internationale inca din faza de scenariu, filmul are ca atuuri bine cunoscuta minutiozitate regizorala si subtilitate scenaristica a autorului sau, o distributie fara cusur si un subiect exploziv si insolit: aventura realizarii primului lungmetraj din istoria filmului romanesc, Independenta Romaniei, a carui premiera a avut loc in... 1911!
Sa aduci in fata spectatorilor anului 2008 o asemenea evocare poate parea o propunere total hazardata in cazul unui regizor oarecare. Nae Caranfil insa stie sa faca acrobatie pe muchia unei asemenea idei, transformand orice accent desuet in eleganta retro si orice banal obiect de recuzita in simbol al unei epoci pitoresti. Maiestuos si ironic, vivace si melancolic, filmat cu somptuozitate si precizie, filmul sau propune publicului o suita de revelatii, insumate intr-un experiment mai mult decat indraznet. Arta si istoria, comedia si tragedia, rasturnarile de situatie, gagurile burlesti si trimiterile literare se amesteca in dozaje secrete in acest omagiu la adresa cinematografului fara precedent in istoria filmului romanesc.
Am urmarit filmele lui Nae Caranfil cu toata atentia de la E pericoloso sporgersi incoace, un film perfect, ce crea in 1994 bresa indispensabila cinematografului romanesc tanar, original, indraznet, creativ, aflat (in sfarsit) intr-o cu totul alta zona valorica decat cel propagandistic creat pana atunci.
Cu o inteligenta regizorala spectaculoasa si un condei scenaristic de o finete aparte, Nae Caranfil face filme destinate