Piata gazelor naturale ar putea ajunge in acest an la 6,8 miliarde de euro, in crestere cu circa 20% comparativ cu 2007.
Dinamica pietei va fi determinata de evolutia pe care a inregistrat-o pana in prezent pretul la gaze si de estimarile legate de costul gazelor de import din Rusia.
Anul trecut, tocmai datorita aprecierii pretului gazelor naturale, micile companii care au inceput sa furnizeze gaze catre consumatorii eligibili si care rar au o cota de piata mai mare de 10%, au reusit sa faca afaceri cu gaze naturale in valoare de 1 mld. euro, in crestere cu 60% fata de 2006, acaparand o cota de piata de 30% din afacerile care presupun alimentarea marilor consumatori.
Daca furnizori consacrati pentru Petrom, Romgaz sau Distrigaz Sud au pierdut din cotele de piata anul trecut, companii mai mici precum Gaz Sud sau Congaz au reusit sa acumuleze puncte importante in ceea ce priveste cota de piata. Astfel, Petrom a trecut de la o cota de piata de 16,02% in 2006, la una de 12,4% anul trecut, Romgaz a pierdut aproape cinci puncte procentuale ajungand la un nivel de 25,7%, iar Distrigaz Sud a pierdut circa 3,5 de puncte procentuale pana la un nivel de 12%.
Pe de alta parte, Gaz Sud de exemplu a trecut de la 0,04% la 0,1%, Congaz a ajuns la 0,14%, fata de nivelul de 0,06%, Cis Gaz a ajuns la 0,07% in timp ce in 2006 avea 0,02%.
In cazul Gaz Sud dezvoltarea companiei se bazeaza pe extinderea retelelor in zonele care deocamdata nu sunt deservite de Distrigaz Sud, cum ar fi noile cartiere rezidentiale, dar si pe aducerea in portofoliul de clienti a unor mari consumatori eligibili.
Potrivit rapoartelor anuale ale Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), in 2007 pe piata libera au aparut opt furnizori noi printre care figureaza Wintershall Elvetia cu o cota de 7,73%, precum si alte companii cu cote mai mi