Ministerul Apărării (MAp) de la Bucureşti nu va mai organiza o licitaţie pentru achiziţia celor 48 de avioane multirol, care vor înlocui MiG-urile 21, de fabricaţie sovietică, iar modelul american F-16 are toate şansele să intre în dotarea Forţelor Aeriene, dau asigurări surse militare. Sursa: Reuters
Potrivitacestora, modalitatea prin care se vaface totuşi achiziţia de cca. 3,5 miliardede euro, „cel mai probabil negociereacompetitivă“, ar putea fi stabilită deguvern de săptămâna viitoare.
Cât priveşte probabila opţiunepentru aparatul F-16, produs deLokheed Martin, aceasta ar putea fiefectul unor discuţii deja avansatedintre partea română şi cea americană.La vârf, acestea se duc încă de anultrecut, direct între executivul de laBucureşti şi administraţia de laWashington. Adică din vremea în careoficialii români vorbeau încă despreorganizarea unei licitaţii deschise, lacare îşi anunţaseră par-ticiparea alţicinci competitori, dintre care patrueuropeni: concernul suedez SAAB (cumodelul JAS-39), francezii de laDasault Aviation (Rafale), un consorţiu european (EurofighterTyphoon), Elbit (F-16 second-hand) şiamericanii de la Boeing (F-18).
„Nu negociază Lokheed“
Potrivit unui înalt oficial din conducereaLokheed Martin, producătorulmodelului F-16 nu intervine în negocieriledintre Bucureşti şi Washingtondecât pe aspectele tehnice. „Restuldetaliilor le stabilesc cele două guverne,care încheie direct contractul. Apoi,guvernul nostru (cel american) încheieun alt contract cu noi şi începemfurnizarea efectivă“, susţine reprezentantulLokheed. Acesta face astfel referirela aşa-numitul „Foreign MilitarySales“ (Exporturile de echipamente militare),sistemul preferat de administraţia de la Washington în vânzarea dearmament şi tehnică de profil. Controlatde Pentagon, mecanismul presupunenegocierea directă guvern-guvern.
Ofici