A apărut un almanah al lucrurilor haioase, inutile sau de negăsit.
În colecţia „Râsul lumii“ a Editurii Humanitas a apărut o carte rară, greu de clasificat şi capabilă să se joace de-a baba-oarba cu conven- ţiile: „Catalogul obiectelor de negăsit“ al artistului vizual Jacques Carelman. Între album de artă şi almanah umoristic, între manual pseudotehnic şi poezie pură, acest compendiu năucitor poate stârni atât zâmbete subţiri, cât şi hohote groase, pentru că are umor de toate culorile: absurd, sec, negru, melancolic sau sentimental.
O galerie halucinantă
În acest catalog straniu îşi dau întâlnire suprarealismul şi societatea de consum, banalitatea obiectelor de zi cu zi şi tirania lor. Maşina de pus punctul pe i, cada cu portieră, aparatul de închis conservele la loc, WC-ul panoramic, prezervativul dantelat, pieptenele pentru chelioşi, sticla pentru alcoolici în curs de dezintoxicare, paharul pentru câini cu botul lung, firul electric pentru tăiat untul, linguriţa-croissant, ceainicul pentru masochişti (cu toarta plasată chiar sub gură), cornetul igienic de îngheţată (cu capac), bicicleta de apartament cu iluzii, ochelarii de pescuit cu ştergătoare de parbriz, cârligul pentru pescari pacifişti, poşeta portpisică, pliciul de muşte caritabil (găurit pentru a da o şansă insectei) - toate aceste invenţii deconcertante, şi multe altele, alcătuiesc o galerie care testează deopotrivă limitele obiectelor şi ale fanteziei. Obiectele se întorc uneori împotriva lor, ca leagănul de perete, cu absurdul şi melancolia lui, sau cortul în stil gotic, adevărat decor de comedie.
Alteori devin arogante, autosuficiente, ca pânza pentru autoportret care îl reflectă ironic pe privitor; dezmint ierarhia însufleţit-neînsufleţit, ca maşina de spălat cu raton exploatat; fuzionează în metamorfoze consumeriste, ca mănuşa-pantof. Care este totuşi