Disertatie sustinuta la Institutul Goethe din New York, la 9 decembrie 2004
Le sintem foarte recunoscatori Institutului Goethe pentru ca ne gazduieste cu aceasta seara culturala si, desigur, distinsului nostru invitat, precum si distinsului editor de la The New Directions, pentru a fi pus pe piata din mult detestata, demonica America, The Devil’s Blind Spot (Punctul nevralgic al diavolului).
Este un mare privilegiu pentru mine, dar si o sarcina grea, sa va prezint si sa vorbesc despre o personalitate atit de complexa precum cea a lui Alexander Kluge. Susan Sontag a spus pe buna dreptate ca acest "romancier, scriitor de proza scurta, regizor de film, ginditor, cronicar, producator de televiziune si radio, pedagog, teoretician politic este un personaj marcant in peisajul cultural german". Ea adauga faptul ca filmele si cartile lui Kluge sint "realizari esentiale, stralucite", care exemplifica ceea ce e mai viguros si original in conceptia europeana a artistului ca intelectual, a intelectualului ca artist. Un monstru al creativitatii si al energiei spirituale? Folosesc acest termen cu afectiune si cordialitate, pentru a sugera uimirea pe care ti-o trezeste o figura legendara, care niciodata nu e usor de inteles, nu e usor de descris, de etichetat.
Dupa dezbateri indelungi pe care le-am avut cu paginile scrise de Alexander Kluge si cu mine insumi, intr-un final, am fost nevoit sa cer ajutor. De la diavol, se intelege. Asa ca am consultat Dictionarul Diavolului, publicat in 1911 de Ambrose Bierce. Ar trebui sa ne amintim ca dupa publicarea acestei carti nu s-a mai auzit nimic despre Bierce.
Iata ce am gasit in acest dictionar despre Satana: "Una dintre greselile lamentabile ale Creatorului... proclamat arhanghel... si, in cele din urma, expulzat din rai. Coborind, acesta se opreste la jumatatea drumului, se gindeste pret de o clipa