"Observam ca oamenii au inceput sa-si faca strategii de supravietuire bugetara, mai ales ca putina lume anticipa acest context (de majorare a preturilor alimentelor si utilitatilor - n.red.) in aceeasi perioada a anului trecut."
Alexandra Gatej, presedintele producatorului de bunuri de larg consum Unilever in Europa de Sud-Est, este primul dintre liderii importanti din business care trage semnalul de alarma: "Atentie, trenul pierde din viteza! ".
Din august 2007 incoace, de cand s-a acutizat criza creditelor in SUA, urmata de turbulentele financiare mondiale, toata lumea se tot intreaba: vine sau nu vine si la noi? Daca vine, cum vine, adica cine va fi afectat mai intai? Dar cand vine?
Iata ca vine. Desi cifrele Statisticii nu o arata - cifra de afaceri in comertul cu amanuntul, adica consumul populatiei, a crescut cu 18% pe primele doua luni ale anului -, sunt anumite semnale ca valul se apropie si de noi.
Ce inseamna ca vine valul? Inseamna o noua prioritizare a cheltuielilor. Exuberanta a cam trecut. De exemplu, cheltuielile cu achizitia de masini. Ritmul de crestere al importurilor auto a scazut de la 50% in ianuarie 2008 fata de ianuarie 2007 la 30% in februarie, iar in martie a ajuns la 10%. Scaderea, chiar daca poate fi pusa si pe seama asteptarii noii taxe auto, mai redusa pentru automobilele second-hand, este vertiginoasa.
Ce urmeaza? Ce se poate intampla? O stagnare a consumului sau chiar o scadere? Greu de spus in acest moment. Salariile pe primele doua luni arata o crestere de 20% an la an. Economia romaneasca are mult prea mult de recuperat. Abia am ajuns la nivelul PIB-ului sau al salariilor reale din 1990. Am avut sapte ani de crestere economica, dar in cinci dintre ei am recuperat scaderea din cei 10-11 de dinainte.
Niste ajustari insa vor fi. Atentie la activele neviabile, care nu produc. Daca vor veni unele z