Reabilitarea si modernizarea culoarelor IV si IX europene de cale ferata din Romania va atrage cheltuieli de minimum 10 miliarde de euro, conform estimarilor CFR infrastructura, adica de 50 de ori mai mult decat bugetul de investitii de anul trecut. Insa
Partea de tehnologie inalta a reabilitarii caii ferate este, poate, mai importanta uneori decat reabilitarea ei fizica. Spre exemplu, un sistem capabil sa iti ridice frecventa trenurilor sau a metrourilor aduce beneficiul unui trafic mai mare pe aceeasi infrastructura, scrie lunarul Business Construct, care va aparea pe 24 aprilie impreuna cu ZF. Valoarea acestui tip de servicii poate ajunge pana la 10% din valoarea totala a unui proiect nou de infrastructura de cale ferata sau a unui plan puternic de reabilitare. Beneficiile aduse insa pot depasi insa, pe termen lung valoarea acestor servicii.
Investitiile CFR Infrastructura vor crea linii de cale ferata de mare viteza, unde sa ruleze trenuri cu pana la 160 de kilometri la ora, daca transporta pasageri si cu pana la 120 de kilometri pe ora daca transporta marfa. De altfel, CFR Calatori detine locomotive care pot merge cu pana la 120 de kilometri la ora, adica aproape dublul vitezei medii cu care se deplaseaza efectiv, insa nu au unde sa se deplaseze. Sina trebuie sa devina "inteligenta". Ea trebuie sa poata "citi" in fiecare moment unde se afla trenurile, sa trimita la un centru local sau regional informatii despre starea garniturilor si nu numai atat.
"Pe aceeasi infrastructura pot fi implementate sisteme care sa asigure o siguranta superioara, o exploatare la nivel superior, care sa asigure servicii de valoare adaugata pe care operatorii si infrastructura nu le pot oferi astazi. Unul dintre exemple este urmarirea in timp real a flotelor de transport", explica Gabriel Colceag, director general al Thales RSS Romania si director regi