Deşi partidele anunţă o campanie pozitivă, în preajma alegerilor lupta politică va degenera către o confruntare dură. Sursa: Andreea Tănase
Personalizarea excesivă, promovarea în tandem primarbaron local şi transferul de popularitate de la candidaţii cu notorietate spre cei mai puţin ieşiţi în faţă sunt câteva dintre reţetele cu care partidele încearcă să-şi extindă sau măcar să-şi menţină puterea locală. Începută ieri timid, cu majoritatea candidaţilor plecaţi în vacanţă, lupta pentru primării, consilii locale şi jude- ţene se va consuma, în mare parte a ţării, abia în ultimele zile dinaintea votului.
Strategie
Amorţirea electorală are însă şi o motivaţie strategică. Alegerea în premieră prin vot uninominal a şefilor de consilii judeţene (CJ), într-un singur tur, nu cu 50% plus unu din voturi, ci doar prin clasarea pe prima poziţie, va face ca marea bătălie să se ducă strict pe ultima sută de metri.
„Aici fiecare vot contează. Şi vor încerca, pe cât posibil, să mobilizeze electoratul propriu şi să demobilizeze electoratul advers, ceea ce sugerează o campanie negativă. După 15 mai, ne putem aştepta ca, în acele zone în care bătălia este strânsă, campania să ia aspecte foarte dure“, estimează politologul Cristian Pârvulescu, citat de BBC.
Braţ la braţ, potenţialii primari şi preşedinţi de consilii judeţene vor duce „la o personalizare excesivă, cu accent pe individ şi mai puţin pe program şi pe partid“, consideră Pârvulescu. În opinia sa, spre deosebire de campaniile anterioare, partidele vor fi nevoite să vină în plus cu soluţii pentru două mari probleme: oboseala electoratului, trecut în 2007 prin două referendumuri şi un scrutin europarlamentar, dar şi dezamăgirea faţă de clasa politică.
ÎNCEPUT ÎN FORŢĂ
Afişele de la miezul nopţii
Partidele au început în forţă