În a treia marţi de după Paşte, oamenii lucrează cu înverşunare, odihnindu-se doar cîteva clipe. Există credinţa că în această zi (13 mai), cînd este Ropotinul ţestelor (o sărbătoare fundamental demonică), oamenii trebuie să robotească cît îi ţin puterile, pentru a le face în ciudă duhurilor rele. De asemenea, tradiţia populară cere ca, în fiecare gospodărie, femeile să construiască ţeste. Rolul lor este dublu. Pe de o parte, prima pîine coaptă într-un astfel de cuptor de pămînt va aduce belşug asupra casei. Pe de altă parte, ritualul plămădirii lui reface, la nivel simbolic, lupta dintre bine şi rău. Din această perspectivă, ţestul este închipuit ca fiind căciula Dracului, de sub care acesta nu mai are cale de scăpare. Iar pentru a-i zădărnici orice încercare, pe ţestul încă "crud" se scrijeleşte semnul crucii.
În a treia marţi de după Paşte, oamenii lucrează cu înverşunare, odihnindu-se doar cîteva clipe. Există credinţa că în această zi (13 mai), cînd este Ropotinul ţestelor (o sărbătoare fundamental demonică), oamenii trebuie să robotească cît îi ţin puterile, pentru a le face în ciudă duhurilor rele. De asemenea, tradiţia populară cere ca, în fiecare gospodărie, femeile să construiască ţeste. Rolul lor este dublu. Pe de o parte, prima pîine coaptă într-un astfel de cuptor de pămînt va aduce belşug asupra casei. Pe de altă parte, ritualul plămădirii lui reface, la nivel simbolic, lupta dintre bine şi rău. Din această perspectivă, ţestul este închipuit ca fiind căciula Dracului, de sub care acesta nu mai are cale de scăpare. Iar pentru a-i zădărnici orice încercare, pe ţestul încă "crud" se scrijeleşte semnul crucii.
Răul, călcat în picioareÎnainte de a pregăti ţestele, femeile se strîng laolaltă şi petrec cu mîncare şi băutură. De abia apoi amestecă pămîntul mai nisipos cu apă şi bălegar. După ce îl frămîntă cu sîrg cu picioarele ş