Faptul că majoritatea covârşitoare a şoferilor chestionaţi nu au citit Codul Rutier denotă că lipsa de educaţie face, de fapt, legea pe drumurile publice din România. Lucru vizibil zi de zi în trafic şi în statisticile poliţiei.
În prima săptămână de la intrarea în vigoare a noului Cod Rutier s-a constatat o îmbună tăţire a disciplinei în trafic şi scăderea numărului de accidente, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2005. În intervalul 1-8 ianuarie 2005 s-au înregistrat 186 de accidente rutiere, iar în 2006 s-au produs 147 de accidente. Numărul persoanelor care şi-au pierdut viaţa în asemenea evenimente a scăzut de la 73 la 43, iar cel al răniţilor grav s-a redus cu 17 persoane.
Potrivit Serviciului de Informare din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, schimbarea Codului Rutier a determinat conştientizarea şoferilor cu privire la importanţa folosirii centurilor de siguranţă şi a scaunelor speciale pentru copii, asigurarea fluenţei traficului în intersecţ iile cu sens giratoriu, prin introducerea priorităţii de trecere pentru maşinile care circulă în interiorul acesteia, precum şi în intersecţii, prin asigurarea „centrului liber“.
Efect diminuat
Impactul psihologic al schimbării legislaţiei s-a estompat însă după primul an. Dacă în 2006 s-au înregistrat 7.163 accidente grave, soldate cu 2.587 de morţi şi rănirea gravă a 5.779 de persoane, în 2007 s-au produs 8.451 accidente grave, în care au murit 2.794 de oameni şi au fost grav răniţi 2.328. În primele patru luni ale acestui an s-au înregistrat 2.637 accidente grave, soldate cu 744 de morţi şi 2.328 de răniţi grav.
Numărul ridicat de accidente şi victime înregistrat pe şoselele din România nu se datorează însă numai necunoaş terii şi nerespectării legislaţ iei rutiere, ci şi altor factori, precum creşterea numărului de maşini ori starea infr