România caută parteneri cu bani pentru construirea unui port de primire a gazului natural lichefiat.
Dacă, până acum, proiectele energetice ne ocoleau, avem în sfârşit şansa să devenim un jucător important în lupta pentru resurse. România are un nou proiect: poate fi una dintre destinaţiile Gazului Natural Lichefiat (GNL). Considerat de analişti drept un proiect „futurist“, construirea unui terminal de GNL la Constanţa a fost confirmată.
Gaz din Qatar
„Complementar proiectelor Nabucco şi Constanţa-Trieste susţinem construirea, la Marea Neagră, a unui terminal de gaz natural lichefiat ce poate aduce o contribuţie importantă securităţii energetice a Europei“, a spus, ieri, preşedintele Traian Băsescu la o conferinţă pe probleme de energie. Gazul ar urma să fie furnizat de Qatar, aşa cum a promis emirul Hamad bin Khalifa, în martie, în timpul vizitei la Bucureşti. Costurile extrem de ridicate ale acestui terminal fac însă imposibilă finanţarea doar din banii guvernului, singura şansă fiind banii europeni.
Numai un vapor de transport al gazului, cu o capacitate de 150.000 metri cubi, costă 200 de milioane de euro şi transportă echivalentul a 1 TWh (consumul unui oraş cu 200.000 de locuitori - n.r.).
Gazul lichefiat este o alternativă la conductele de gaz, fiind transportat în formă lichidă. Studiul de fezabilitate pentru un asemenea terminal costă 20 de milioane de euro. „Gazul lichefiat este o soluţie futuristă pentru România pentru că aceste terminale presupun construirea unei întregi infrastructuri: ai nevoie de o flotă care să transporte acest gaz. Ai nevoie de nave adaptate să treacă prin Strâmtoarea Bosfor“, a spus, pentru EVZ, Codruţ Pascu, directorul firmei de consultanţă Roland Berger. Nu în ultimul rând, este nevoie de staţii de prelucrare a gazului în port şi de conexiuni la reţeaua de transport, a