Romania nu este o exceptie fata de alte tari central si est-europene cand vine vorba despre evolutia audientelor de televiziune, despre dominatia unui numar mic de grupuri media si despre influenta politicului asupra pietei audiovizuale. Insa Romania se face remarcata prin evolutiile extreme inregistrate in ultimii ani, la toate aceste capitole, potrivit participantilor la o dezbatere desfasurata luni, cu ocazia lansarii variantei in limba romana a raportului "Televiziunea in Europa: editia 2008".
Raportul a fost realizat de Programul de Monitorizare si Advocacy (EUMAP) derulat de Open Society Institute si de the Network Media Program (NMP) al Open Society Foundation. Raportul pe 2008 actualizeaza o analiza similara realizata in 2005, dar, pe cand studiul de acum trei ani acoperea 20 de tari, inclusiv Romania, cel de acum acopera doar noua piete - Albania , Bulgaria , Italia, Lituania , Macedonia , Polonia, Republica Ceha , Romania si Slovacia.
Piata televiziunii din Romania are un grad mare de concentrare, iar recomandarile facute cu trei ani in urma sunt, in marea lor majoritate, actuale. Serviciile de televiziune au evoluat, dar dependenta de interese (mai ales de cele comerciale) continua sa se faca simtita in programe, spune raportul EUMAP.
Ce noteaza studiul privind audiovizualul romanesc (Vezi atasata versiunea integrala, bilingva, a raportului - in romana, de la pagina 56):
In pofida numarului foarte mare de posturi, piata este dominata de doi mari investitori straini (CME - care si-a marit participatiile la cele patru posturi din grupul Pro; si ProSieben SAT 1 - care a achizitionat SBS Broadcasting in 2007 si are o prezenta solida pe piata radio) si de doua grupuri romanesti - Realitatea Media, lipsita de transparenta proprietatii, respectiv Intact, detinut de familia omului politic si de afaceri Dan Voiculescu.Legislatia act