"Maria si-a ales partea cea buna, care nu i se va lua", spune Iisus prin vocea evanghelistului Luca (10, 38-42) in finalul unei parabole celebre ce transeaza in favoarea contemplatiei si, prin extensie, a vietii spirituale, valorile acestei lumi. Nedreptatit in scrierile sfinte, tipul opus pe care Marta - expresia vietii practice, materialiste - il reprezinta pare a-si lua revansa in cotidian, adjudecandu-si aparent caimacul vietii.
Doua expozitii deschise aproape simultan la Muzeul de Arta din Cluj-Napoca pot fi citite si relationate, fara a forta paradigma, in sensul preambulului nostru: Jurnal de calatorie/, semnata de clujeanul Calin-Raul Anton/ si Moarte Romei!/, adusa in orasul celor trei turnuri de artistul bucurestean Bogdan Vladuta.
Aparenta rubiconda a clujeanului tradeaza un apetit existential exultant, atat in expresia metabolismului bazal (care i-a adus aminte ca "mecanismul" are si limite, chiar in ziua vernisajului), cat si in cea a "metabolismului artistic" ce genereaza o "foame" continua de subiect, concretizata in cele aproape 90 de tablouri expuse.
La nivelul structurii interne a lucrarilor, descoperim aceeasi vitala trepidatie existentiala pe care o paleta din care se revarsa intreg spectrul cromatic se straduie sa consemneze ceea ce ochiul, lacom de detalii, nu se indura sa lase pe dinafara. Ca si Marta, Calin-Raul Anton ramane in limitele uzantelor larg acceptate, iesind ca si aceasta in intampinarea dorintelor trecatorului (amator de arta), presupuse a fi cele dictate de legea bunului-simt - recte, a simturilor in functionarea lor naturala.
Bogdan Vladuta reprezinta cu brio extrema cealalta a tandemului biblic: introvertit, eteric, cu multiple extensii in aerul rarefiat al spiritualitatii de care dau seama textele pe care le semneaza in volumul ce insoteste expozitia. In lucrarile expuse, viata a ramas doar o amintire, d