“Aici începe Epica Magna, o iliadă de Nichita Stănescu însoţită de mai multe semne de Sorin Dumitrescu...”
“Aici începe Epica Magna, o iliadă de Nichita Stănescu însoţită de mai multe semne de Sorin Dumitrescu...”
Epica Magna a fost tipărită la Bacău, în 1978, în peste 17.000 de exemplare. A fost proiectul care i-a înfrăţit pentru totdeauna pe Nichita Stănescu şiSorin Dumitrescu.
Supărare, supărare. Dacă Nichita spunea despre el că nu e altceva “decît o pată de sînge care vorbeşte”, am putea spune, despre prietenul său, Sorin Dumitrescu, că nu este altceva decît o pată de sînge care pictează (icoane). “Calitatea prieteniei noastre s-a văzut din elanul creativ care a fost din prima clipă – mărturiseşte pictorul. Ne-am înţeles pe tema misterului semnului şi a raporturilor semantice... El era sigur că eu aud ceea ce spune, iar eu, încetul cu încetul, am început să mă conving că el vede”.
Nichita şi Sorin erau de nedespărţit. Pînă într-o zi (în anul 1982), cînd cineva “i-a turnat otravă în ureche” şi fratele poet s-a supărat pe fratele pictor. “Am fost aproape nedespărţiţi din 1977 pînă cînd a murit – spune Sorin Dumitrescu. Dar, într-o dimineaţă m-am trezit brusc cu un telefon de la Nichita. Mă făcea în toate felurile. A fost singura dată cînd am fost supăraţi. Scandalurile dintre noi nu se terminau cu supărări, fiindcă în permanenţă aveam dreptate. Iar el avea o vorbă foarte bună: «Nefericitule, ai dreptate»“.
P.S.: Sorin Dumitrescu este uşor bîlbîit. L-am întrebat dacă această «bîlbîială» a moştenit-o de la Nichita. «Nu! Nichita a preluat-o de la mine», ne-a răspuns artistul, indignat ca de o acuzaţie de plagiat.
“Bătrîne, ai grijă să nu mori!”
Într-o zi, Nichita a venit la atelier la Sorin Dumitrescu, într-o mică “inspecţie”: “I-am arăta