Produsele electronice, electrocasnice şi IT&C sub mărci internaţionale de prestigiu se vând mult mai scump la noi decât în ţările din Uniunea Europeană. În România se vând fie electronice, electrocasnice şi produse IT&C ieftine şi proaste, fie la fel de bune ca afară, dar mult mai scumpe. Spre deosebire de alte categorii de produse, precum alimentele sau articolele de îmbrăcăminte, concurenţa pe segmentul produselor electronice, electrocasnice şi IT&C este mult mai acerbă. Sursa: Răzvan VălcăneanSursa: Răzvan Vălcăneanţu
1 /.
De vină sunt taxele de transport, fluctuaţiile cursului de schimb, dar şi lăcomia unora dintre importatori.
Aşa se face că un desktop PC fără un nume sonor ajunge să coste chiar şi 160 de euro într-un magazin din România, la jumătate de preţ faţă de orice altă ţară din UE. Pe de altă parte, performanţele produselor de acest gen nu sunt nici pe departe comparabile cu cele ale produselor de firmă. La această erodare a preţurilor au contribuit, în egală măsură, platformele on-line, dar şi hipermarketurile. Lanţurile de retail obişnuiesc să producă device-uri sub marcă proprie, foarte puţin performante, dar sensibil mai ieftine decât cele „de marcă“.
Pe de altă parte, produsele de brand sunt mai scumpe decât în majoritatea ţărilor din Europa şi chiar din lume. În acelaşi timp, leafa unui român reprezintă doar 40% din venitul mediu al unui locuitor dintr-un stat membru UE.
PIAŢĂ
Produse locale şi „low cost“, mai accesibile, dar şi mai puţin performante
După produse alimentare şi haine, a venit rândul unei analize pe piaţa electronicelor, a electrocasnicelor şi a produselor IT&C. Dacă un cumpărător ţine la firmă, România e o ţară scumpă pentru el. Scumpă şi demodată: noutăţile apar la noi chiar şi cu un an întârziere.
EVZ a identificat şi motivele unei pieţ