Denumirile ocupaţiilor cu aer modern devin din ce în ce mai frecvente în peisajul profesional românesc. Sursa: NorthFoto
„Bună ziua, sunt Dan Ionescu, Human Ressources senior manager“. „Îmi pare bine să vă cunosc, eu sunt Irina Popescu, chief copywriter“. Dialogul nu este presărat întâmplător cu sintagme în limba engleză, ci arată schimbările majore de pe piaţa muncii din România.
Frizerii au murit.Trăiască hair-styliştii!
Numai în acest an, au apărut sau au fost redefinite 200 de noi ocupaţii, potrivit Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse.
Pe de altă parte, multe dintre joburile tradiţionale au dispărut: ceasornicarii, depanatorii radio-TV, de biciclete sau de frigidere.
În acelaşi timp, unele ocupaţii clasice preiau denumirile occidentale, iar prestatorii acestora se bucură acum de titulaturi pretenţioase. Frizerul şi coafeza sunt acum hair-stylişti, profesorul de înot şi cel de schi au ajuns monitori pe sporturile lor, pădurarul a devenit ranger şi dădaca s-a transformat în babysitter, potrivit COR.
De asemenea, în ultima perioadă au apărut şi o serie de meserii ciudate, cum ar fi operator la recoltarea şi toaletarea arborilor forestieri sau nursă de psihiatrie.
MESERII NOI
Bănoase şi atractive
> Copywriter. Este vorba despre persoana care se ocupă de concepţia şi designul mesajelor publicitare (reclame TV, spoturi audio, panouri publicitare). Un junior copywriter câştigă între 300 şi 500 de euro pe lună, iar unul cu trei ani de experienţă poate să ajungă şi la 2.000 de euro lunar.
> Auditor financiar.O persoană care are un astfel de job are ca responsabilitate evaluarea proceselor financiare ale unei companii. Un auditor la început de carieră câştigă 350 de euro lunar, iar după ce capătă puţină experienţă ajunge la un