Strategia Nationala de Dezvoltare Durabila, realizata de Guvernul roman impreuna cu Programul Natiunilor Unite pentru Dezvoltare, prevede obiectivele pe care Romania ar trebui sa le atinga pana in 2030 defalcate pe trei perioade: pana in 2013, pana in 2020 si pana in 2030. Lansat ieri, documentul va fi, timp de doua luni, in dezbatere publica, dupa care Guvernul urmeaza sa si-l insuseasca si sa-l prezinte Parlamentului, care va trebui sa-l voteze. Pilonii acestei strategii ii reprezinta "provocarile cruciale" care stau in fata modernizarii Romaniei dupa modelul european. Printre acestea, un loc important il ocupa transporturile. Cu toate ca Romania se chinuie de mai multi ani sa realizeze autostrazi care sa o lege de restul Europei, Strategia Nationala propune ca tot ce nu am reusit in 18 ani sa se intample in urmatorii cinci ani. Pana in 2013, Romania ar trebui sa modernizeze si sa dezvolte principalele "axe prioritare de transporturi transeuropene" si sa dezvolte o infrastructura nationala completa.
Documentul recomanda in paralel si reducerea ponderii sectoarelor care lucreaza cu cantitati mari de produse transportate, cum ar fi industriile extractive de minereuri astfel incat sa se reduca ponderea transporturilor rutiere. In domeniul energiei, este recomandata extinderea folosirii energiei nucleare, ce ar urma sa se dubleze in 2008, "cu perspectiva construirii altor doua unitati in 7-9 ani". Desi este un document-cadru, stabileste cateva masuri concrete, cum ar fi restructurarea Ministerului Economiei si Finantelor si crearea unui Minister al Energiei si Resurselor.
De asemenea, se mai propune elaborarea unor bugete nationale multianuale pe sapte ani, dupa modelul utilizat in Uniunea Europeana, care sa asigure o finantare continua pentru realizarea obiectivelor mentionate in document.
Sindicalistii apreciaza finalizarea Strategiei