Salariu + spor de salariu intre 10 si 30% din salariul brut + vechime in munca intre 5 si 25% din salariul brut + 15% pentru cei cu titlul de doctor sau doctor docent + 10% pentru cei care lucreaza in mediul rural, adica in orase mai mici + 15% spor pentru "conditii deosebite de munca, grele, vatamatoare" + premii de final de an + premiul de 2% pentru "rezultate in activitate, apreciate ca valoroase" + decontarea chiriei (in Timisoara, de maximum 500 de euro de persoana) + sporul de concediu. Acestea pot fi "coordonate" de pe fluturasul de salariu al unui magistrat, al unui procuror sau al unui angajat din Justitie de pe segmentul "personal asimilat".
Dupa ce citesti astfel de informatii, iti inmuguresc in minte niste intrebari - unii spun de bun simt, altii, probabil, le catalogheaza ca impertinente sau, mai diplomatic, drept irelevante -, dar in privinta carora nu te impaci cu statutul de intrebare retorica. Trecem peste curiozitati gen "La cat s-ar ridica retributia unui angajat al Ministerului Justitiei, al carui nume este bifat la toate aceste casute privind sporurile si veniturile adiacente?" Dar raman altele...
De ce exista o discrepanta atat de mare intre drepturile unei categorii profesionale si drepturile multor altora platite din banul public? Cu ce unitate se masoara eficienta uneia sau a alteia dintre categoriile profesionale, atata vreme cat unii primesc, sau pot primi, sporuri si venituri adiacente care, puse cap la cap, sa insumeze inca un salariu - ce depaseste cu mult media? Profesorii au iesit in strada sa-si primeasca de la stat tichetele-cadou - pe care isi pot cumpara doua camasi mai modeste. Medicii nu au iesit inca in strada, punand pe stand-by perfuzia in vena omului sau bisturiul in vreun organ de-al pacientului, desi, din punct de vedere al remuneratiei, nu sunt, nici unii, nici altii, printre categoriile favorizate. Desi m