- Comentariu - nr. 137 / 15 Iulie, 2008 Din toate neajunsurile, neimplinirile si rateurile examenului de bacalaureat din acest an, sesiunea iunie-iulie, ne vom opri in mod strict doar la aspecte privitoare la obiectul limba si literatura romana, probele la aceasta disciplina fiind - de altfel - cele mai discutate si mai contestate din varii directii (presa, elevi, profesori etc.) Divulgarea subiectelor si comertul care se facea cu acestea chiar inaintea probelor de examen, mai acum cativa ani, i-a dus pe mai marii invatamantului nostru la urmatorul rationament: "Vreti subiecte pe care sa le cunoasteti dinainte? Va dam o gramada! Cate o suta, ba chiar si cate trei sute, daca tinem cont de subpuncte! Iar comertul il vom face noi!" Asa se face ca, la nici doua saptamani dupa postarea subiectelor pe internet, apar - ca ciupercile dupa ploaie - "docte" culegeri cu rezolvari, care se vand ca painea calda. Asa se face ca venituri considerabile sunt obtinute de cei care au participat la elaborarea subiectelor sau au avut acces la acestea din timp. Asa se face ca, practic, anual, metodologia si structura subiectelor este schimbata, ca doar ce haz (si ce beneficii ar mai iesi!) daca elevii ar putea utiliza rezolvarile din anul precedent! Ce mai conteaza ca stabilitatea constituie un criteriu al unui invatamant eficient, cand - de doua decenii - reformam invatamantul de dragul reformelor, scufundandu-l in derizoriu si favorizam un comert (prin publicatii, meditatii etc.) al invatarii pentru examen. Aceasta procedura la limba si literatura romana, poate mai mult decat la alte discipline, are consecinte dezastruoase. Ne oprim doar la cateva: a) dupa ce, in anii de gimnaziu, elevul a fost deprins sa invete selectiv si in salturi, pentru examenul de capacitate, pentru testele nationale si, mai nou, pentru tezele unice _ si in legatura cu acestea s-a vorbit de (tentative de) fr