Granitele mental-culturale si tentativele de a le depasi, dislocarea si armonia (im)posibila au fost de la inceput temele predilecte ale turco-germanului Fatih Akin, castigator al Ursului de Aur berlinez pentru al patrulea sau lungmetraj, ardentul Gegen die Wand (2004), pe care l-ati putut vedea si pe ecranele noastre. Iar acest nou Auf der anderen Seite/ De partea cealalta, premiat pentru cel mai bun scenariu la Cannes 2007, nu face decat sa le dezvolte, extinda si rafineze, simfonico-romantico-tragic, marcand clar metamorfoza autorului sau - din wunderkind al cinema-ului european (are 35 de ani) in veritabil maestru. Au trecut zece ani de la odiseea pseudo-gangsterilor aspiranti din Kurz und schmerzlos, debutul deja multi-premiat al turcului, nascut si crescut in Germania, care s-a straduit constant, in cele patru filme realizate de atunci, sa-si analizeze si armonizeze radacinile in doua culturi atat de antagonice. Fie in cheie comica (Im Juli, 2000 si mai liricul Solino, 2002), fie punk-vibrant-tragica (in amintitul Gegen die Wand).
Iar Auf der anderen Seite (sau The Edge of Heaven - "marginea raiului", cum ii suna titlul international) merge cativa pasi - siguri, precisi - mai departe, alegand in locul celor doua suflete pierdut/ izbavite, pe care se concentra precedentul film al lui Akin, sa exploreze istoriile, intersectate si nu prea, in oglinda oarecum - a sase personaje, patru turci si doua nemtoaice, pe care viata si propriile alegeri le poarta dintr-o lume in alta. Cu multiple rime si posibile paralele, dar fara sa apeleze la obisnuitele trucuri ieftine ale acestui gen de povesti ambitioase - gen reunirea tuturor firelor narative la final, intersectii fortate s.a. - lasand mult spatiu liber atat imaginatiei, cat si intamplarii.
Intai, e Nejat Aksu (Baki Davrak), profesor de literatura care pleaca din Germania spre Istanbul in cautar