Considerată motorul principal al economiei statelor dezvoltate, clasa de mijloc, a persoanelor cu venituri medii spre mari, începe să se reorienteze în noul peisaj economic. Dacă până acum cuvântul de ordine era “opulenţa”, scumpirea banilor prin creşterea dobânzilor bancare la nivel internaţional a reuşit să “îmblânzească” pofta de consum a acestui segment de populaţie. Prin clasă de mijloc se înţelege acea categorie de persoane care câştigă mai mult de 50.000 de euro pe an.
Astfel, doar 6,2% dintre europenii cu venituri mari cumpără orice îşi doresc, indiferent de preţ, mai mult de jumătate dintre britanicii din clasa de mijloc, de exemplu, caută cel puţin o altă ofertă de preţ pentru acelaşi produs, conform unui studiu al MasterCard.
Creditele mai scumpe înseamnă rate mai mari la maşini, la casele de vacanţă (renumita second home market) dar şi o schimbare de natură socială. 42,7% dintre francezi preferă, de exemplu, să îşi petreacă timpul liber acasă, aceştia fiind urmaţi de irlandezi (40,7%) şi de englezi (37%). La polul opus se află italienii, unde proporţia este de 24,1%. Se poate deduce astfel că luatul mesei acasă, de exemplu, începe să fie din nou populară.
Unul dintre motivele posibile pentru această schimbare de atitudine faţă de valoare banilor, este şi faptul că această clasă socială are acces la instrumente financiare de tipul investiţiilor la bursă sau al participaţiilor la fonduri de investiţii. Cum impactul crizei din SUA a anulat practic ce căştigaseră în ultimele 12-16 luni marile burse din lume, efectul căderii globale a pieţei financiare au fost mult mai uşor resimţit de către cei implicaţi direct.
Internetul, locul ideal pentru căutarea preţurilor mici
Aproape jumătate dintre cele 3.500 de persoane chestionate au declarat că înainte de a cumpăra un produs se uită mai întâi şi pe Internet, unde preţurile sunt de ob