- Cultural - nr. 151 / 2 August, 2008 Mai zilele trecute, am primit la redactie un volum elegant sub semnatura unuia dintre cei mai interesanti comentatori ai fenomenului cultural contemporan: poetul, dramaturgul, eseistul, criticul literar, animatorul cultural si filosoful Dumitru Velea. Pe pagina de titlu, o dedicatie onoranta: "Doamnei Mariana Cristescu, in semn de multumire ca a consemnat cartea «1907» a prietenului meu Doru Roman, prezent si in acest volum, ca pictor. Sa aveti multa sanatate si putere de munca! Pretuirea lui Dumitru Velea. Iulie 2008, Petrosani".
Intre eleganta stilistica si imaginatia artistica
Intre copertile unei frumoase carti, "Ochiul si mana, Scrieri despre arta" - vol. I (Ed. Fundatiei Culturale "Ion D. Sirbu", 2005, 344 p., 100 p. ilustratii alb/ negru si color), Dumitru Velea cuprinde in toata desfasurarea lor spiritual-creativa zece artisti plastici, in majoritate din Valea Jiului, in mare parte, care au cunoscut "constiinta minereasca a lumii ca rana": Ladislau Schmidt, Victor Sylvester, Iosif Tellmann, Ion Carjoi si mai tinerii Ioan Medrut, Cristian Sergiu Ianza, Ion Barbu, Doru Roman, Ion Liciu si foarte tanarul Ionut Gabroveanu. In mijlocul cartii este un eseu despre istoria si arhitectura edificiului teatrului, "Vietile cladirii Teatrului Dramatic «Ion D. Sirbu»", teatru care a devenit, in perioada directoratului autorului, dupa cum se stie, scena a dialogului artistic continuu si loc de desfasurare a actului cultural ce incununeaza inima cu "bucuria spiritului". Eseurile lui Dumitru Velea il infatiseaza in ipostaza de critic de arta si istoric al ideilor. Bizuindu-se pe o fundamentare estetica asupra artei, el face o investitie hermeneutica in spectrul ontologic si filosofic al artelor plastice si, prin reflex, al artistilor prezentati. Autorul se apleaca asupra filosofiei artei, uneori pana la cea egipte