La Scoala de vara organizata de ELSA Cluj (felicitari copii, foarte reusita realizarea!) am avut onoare sa discut cu studentii despre marcile inregistrate si diversele probleme ce apar pe Internet.
Evident ca am vorbit despre ceea ce scriam din 2006 despre conflictul intre sistemul Google Adwords si marcile inregistrate, care apoi s-a complicat mai mult, dar la final am abordat si 2 cazuri terminate in justitie extrem de recente legate de ebay:
1. Pe 30 Iunie 2008 o instanta frantuzeasca condamna eBay la plata a 38.6 de milioane de euro catre Louis Vuitton pentru ca au permis vinzarea produselor lor (si a produselor contrafacute cu acel nume) pe platforma eBay. Instanta zice ca :
- au fost “neglijenti”, nefacind suficient pentru a preveni vinzarea bunurilor contrafacute pentru a fi vindute pe acel site.
- sunt responsabili pentru “vinzarea ilegala” a parfumurilor din imperiul LVMH , care pot fi vindute doar prin “reteaua lor de distributie” (aici gasiti deciziile in original)
eBay apeleaza decizia la Curtea de Apel, care intr-o decizie preliminara ii zice ca trebuie sa plateasca 50 000 de euro pe zi de intarziere daca nu scoate produsele LVMH de pe site-ul ebay
2. Peste numal 15 zile, in SUA, intr-un caz similar intentat de Tiffany, un judecator decide exact contrariul. (aici intreaga decizie - format pdf)
Aici judecatorul zice:
” Instanta este intelegatoare pentru Tiffany si alti titulari de drepturi care investes sume uriase in dezvoltarea propriilor brand-uri, pentru ca apoi sa le vada exploatate in mod ilicit si explicit de altii pe Internet.
Cu toate aceasta legea este clara: este sarcina titularului marcii sa isi protejeze marca, iar companii ca eBay nu pot fi tinute responsabile pentru incalcarea dreptului la marca, bazindu-ne doar pe faptul ca ei au cunoaste ca incalcarea dreptului la marca ar put