Turcii de la Garanti Bank au cheltuit 1,2 milioane de euro pentru a-si promova cardul de credit lansat sub brandul "Bonus Card" anul trecut, in cadrul ofensivei pe piata de retail.
In prezent banca a ajuns sa aiba in portofoliu peste 12.000 de carduri cu cip, cu o valoare cumulata a liniilor de credit acordate de 7,5 milioane de euro.
"Vindem lunar intre 1.500 si 2.000 de carduri de credit. In iulie si august am vazut o incetinire a activitatii, dar vom recupera din septembrie", spune Ilgaz Kaya, directorul departamentului carduri in Garanti Bank. Din limitele aprobate, clientii au tras finantari de 2,5 milioane de euro.
"Avem o problema de acceptare in Romania. Comerciantii mari au inceput sa accepte carduri, dar raman multe locuri in care poti sa platesti doar cu numerar", subliniaza Kaya, care spune ca este nevoie ca toate bancile sa colaboreze pentru dezvoltarea retelei.
El spune ca utilizarea cardurilor de credit va creste doar in masura in care se dezvolta si reteaua de acceptare. Potrivit datelor publicate de Visa, la sfarsitul anului trecut in Romania erau instalate peste 46.000 de POS-uri la comercianti.
BNR nu mai publica date privind piata cardurilor, iar bancile si organizatiile de plata au limitat de asemenea informatiile despre aceste afaceri. In aceste conditii, statistici exacte privind numarul de carduri, tipul si utilizarea lor nu sunt disponibile.
Potrivit estimarilor din piata, circa 10 milioane de carduri sunt active, majoritatea fiind de debit. Studiile arata ca in general cardurile de debit - pe care multi angajati isi incaseaza salariul - sunt utilizate pentru retragerea de numerar de la bancomate, fiind utilizate rar pentru plati la comercianti.
Kaya spune ca in prezent se concentreaza tocmai pe prelucrarea datelor privind utilizarea cardurilor proprii si tiparele comportamentale ale c