Fundatia Academia Civica are perfecta dreptate, cand, in apelul mai sus amintit, adresat Ministerului Educatiei si Cercetarii, cere ministrului de resort reintroducerea istoriei ca o materie obligatorie de verificare a cunostintelor la bacalaureat. Istoria este stiinta care contribuie, in cea mai mare masura la cultura generala a elevilor din invatamantul preuniversitar. Menirea invatamantului gimnazial si liceal este tocmai aceasta, de a contribui la cultura generala a elevilor, specializarea urmand sa se faca in invatamantul universitar. Actuala situatie este de-a dreptul tragicomica deoarece istoria, la bacalaureat, este o materie optionala alaturi de sport. Diversi comentatori neaveniti, care sustin ca actualul sistem de invatamant din Romania este adaptat normelor europene induc opinia publica in eroare. In scolile din Franta, Anglia, Germania, etc. istoria tarii face parte din programele analitice respective si nu este tratata ca o dexteritate, precum se intampla la noi. In Apelul Academiei Civice se cere insa si luarea unor masuri nerealiste, de fapt utopice ale caror efecte ar conduce la mentinerea situatiei actuale. Ma refer la cererea acordarii unei prioritati absolute sau chiar a introducerii in programa analitica a unui curs special privind represiunea si crimele dictaturii comuniste. Cunoasterea acestora de catre elevi, care in prezent nu stiu nimic, este absolut necesara dar nu in felul preconizat de Academia Civica.
Istoria romanilor reprezinta un intreg care nu poate fi divizat. Nu pot fi neglijate, de exemplu, etnogeneza poporului roman, luptele cu turcii, miscarea de emancipare nationala a romanilor din Imperiul Habsburgic si formarea statului roman unitar, in 1918, pentru a se acorda prioritate studierii crimelor dictaturii comuniste. In fine, nu trebuie facuta abstractie de actuala structura a corpului didatic. Majoritatea profesor