Avem televizor, Internet, DVD si MP4 player. Cartea, tabloul si teatrul intra incet si irevocabil in uitare. Ca sa mai auzim de o expozitie, ea trebuie sa aiba ceva inedit, socant, controversat.
Arta se chinuie sa supravietuiasca si pentru asta are nevoie de o unda de soc. Reteta ideala pare a fi sexul.
Numai in ultima vreme au izbucnit trei scandaluri legate de pornografia in arta. Primul si cel mai rasunator a fost cel al poneiului roz de la ICR New York. Printre lucrarile expuse pe bani romanesti in metropola americana se numara si un tablou in care Moise ii da lui David un falus.
Acelasi Institut Cultural Roman a "comis-o" din nou cu o noua expozitie la Berlin, unde au fost atarnate pe pereti felatii si penisuri in erectie, marca pictorului Alexandru Radvan, un artist cunoscut pentru operele dedicate lui Iuda, tradatorul lui Iisus.
Culmea ultragierii opiniei publice a fost atinsa odata cu descoperirea micutei galerii din buricul Capitalei, care expunea o harta a Romaniei, infatisata ca un vagin, care pe deasupra mai era si opera unui artist maghiar. Isprava acestuia i-a adus politia la usa si injuraturi nationaliste de la mai tot romanul.
De unde aceasta subita invazie a budoarului pe sevalet?
Inainte de 1989, sexualitatea si credinta erau cele mai bine pazite secrete ale romanului. Interzise pe toate buzele, ca sa nu mai vorbim de panza unui pictor, cele doua subiecte au invadat in ultimii 20 de ani toate formele de exprimare.
Intr-o tara in care oamenii au cea mai mare incredere intr-o biserica ortodoxa ce propovaduieste traditii arhaice si condamna tot ceea ce tine de sexul ca placere (de la contraceptie la homosexualitate), mentalitatea este si ea de multe ori retrograda si pudibonda. Artistii stiu asta si profita din plin.
In arta contemporana, nimic nu e interzis