In timp ce expatii ocupa de regula primele trei pozitii in toate multinationalele din industria berii, directorii fabricilor sunt romani. Mai mult chiar, o mare parte dintre acestia lucreaza de peste zece de ani in aceeasi companie.
Radu Chitu are 63 de ani si este de noua ani directorul fabricii de bere din Constanta, una dintre cele patru centre de productie care i-au asigurat grupului olandez Heineken un rulaj de 210 milioane de euro anul trecut.
Chitu lucreaza de 31 de ani la fabrica de bere din judetul Constanta, unde a ocupat functia de inginer-sef tehnolog o perioada lunga de timp.
Cazul sau nu este nici pe departe singular. Dan Paucean este unul dintre cei patru manageri romani ai unei fabrici de bere care produce Ursus si Timisoreana, doua dintre cele mai vandute marci de bere din Romania. Paucean, 42 de ani, a plecat in urma cu ceva timp din Cluj, pentru a conduce centrul de productie al Ursus Breweries din Buzau. A schimbat locul de munca, insa nu si compania, pentru care lucreaza de 18 ani.
"In Romania, brandurile locale de bere sunt inca puternice, chiar lideri de piata ca volum si atunci directorii de productie trebuie sa fie buni cunoscatori ai proceselor de productie ale brandurilor respective. In plus, deoarece directorii de productie intra in legatura directa cu angajatii din fabrici la care nivelul de comunicare intr-o limba straina este greoi sau scazut, este mult mai usor ca acesti directori sa fie nativi", a declarat Loreda Dragomir, senior consultant al Stanton Chase Romania, una dintre principalele companii de executive search de pe piata locala.
Cel mai bun exemplu este faptul ca in timp ce in Romania jumatate din vanzarile anuale de bere sunt realizate in ambalaj PET (de plastic), in Cehia, tara cu cel mai mare consum anual pe cap de locuitor, de 160 de litri, nu se vinde bere intr-un astfel de ambalaj. T