Cele mai groaznice blesteme • "Sa se topeasca carnea pe tine ca lumanarea" • "Sa se aleaga praful si pulberea de capu-ti" • "O, Hameleon, Hameleon, jiganie spurcata, Hameleon, o, puterile ceresti cate vapsele ai pe piele, atatea pedepse sa-si dea supt piiale" • "Pe tine cadavru spoit cu unsoare, te blestem sa te-mputi pe picioare"
O magie infioratoare a fost tesuta pe seama blestemelor. Moldova, ca si celelalte regiuni, a cunoscut o practica nemaipomenita a blestemelor. Acestea capatau o functie foarte importanta, isi faceau efectul, tocmai prin invocarea fortelor divine, deci supranaturale. Blestemul, magia cuvintelor, functiona asemenea unei legi implacabile care dirija lumea. Cum alte forme de legi, cutumele, erau adesea incalcate, blestemele cazute asupra cuiva, probabil prin autosugestie, conduceau catre indeplinirea lor, de unde si groaza de a fi blestemat si, implicit, de a gresi, pacatui. "Sa se topeasca carnea pe tine ca lumanarea" sau "Sa se aleaga praful si pulberea de capu-ti" ori "O, Hameleon, Hameleon, jiganie spurcata, Hameleon, o, puterile ceresti cate vapsele ai pe piele, atatea pedepse sa-si dea supt piiale", cum blestema nimeni altul decat Dimitrie Cantemir, sunt cateva exemple de blesteme pe care romanii aveau sa le uite cu timpul, mai ales ca Biserica a interzis aceasta practica oarecum pagano-crestina. O parte dintre blesteme au capatat in modernitate forma de injuratura, de aceea nu este de mirare ca injuraturile la romani, in special moldoveni, sunt atat de des verbalizate.
Blestem de poet
"Pe tine cadavru spoit cu unsoare/ Te blestem sa te-mputi pe picioare/ Sa-ti creasca maduva, bogata si larga/ Umflata-n sofale, mutata pe targa...", iata o parte din Blestemul lui Tudor Arghezi. Dar nici Eminescu nu a ocolit blesteme in versurile sale. "Decat o viata moarta, un negru vis de jale/ Mai bine