Potrivit unui raport prezentat de Direcţia de Verificare a Legalităţii Actelor şi Contencios Administrativ, la Instituţia Prefectului Judeţul Braşov sunt la acest moment înregistrate 621 de dosare aflate în diferite faze procesuale. Majoritatea cauzelor aflate pe rol, peste 81%, au ca obiect aplicarea legilor fondului funciar. Celelalte speţe în care instituţia este parte au o tematică variată, cum ar fi acţiuni în contencios administrativ, rectificări de Carte Funciară, aplicarea Legii nr. 10/2001, etc.
În situaţia în care se reclamă modul în care sunt aplicate legile fondului funciar, de cele mai multe ori comisia judeţeană specializată este chemată în judecată, alături de forurile locale de profil. În general, speţele se referă la punerea în posesie şi implicit emiterea titlurilor de proprietate.
În urma analizei modului în care se derulează aceste dosare, a rezultat că de multe ori comisiile locale de aplicare a legilor fondului funciar nu îşi formulează o apărare în speţele în care sunt parte şi nu comunică documentele solicitate de către instanţe la termenele stabilite sau transmit acte incomplete. De asemenea, reprezentanţii forurilor locale nu răspund cu maximă seriozitate la interogatorii şi nu îşi formulează puncte de vedere faţă de rapoartele de expertiză.
O altă problemă ţine de faptul că membrii comisiilor locale nu depun documentaţii clare, care să arate că în localităţile respective există sau nu excedent de suprafeţe, sau nu prezintă situaţia juridică a amplasamentelor solicitate, în măsura în care loturile figurează pe titlurile de proprietate ale unor terţe persoane.
„Aceste deficienţe apărute din cauza modului de abordare a speţelor de către membrii comisiilor locale conduc la pronunţarea unor soluţii de instanţă neclare, care produc efecte juridice în defavoarea autorităţii publice locale. Mai mult, soluţiile pronunţate ob