Edwin Botterman, presedinte si CEO al Heineken Romania: Criza financiara in mod sigur va afecta si Romania. Nu poate sa nu fie resimtita si aici. Va afecta atat businessuri, cat si consumatori sau imprumuturile la banci, care vor deveni mult mai restrictive.
"Primul pas pe care il faci atunci cand nu stii ce se va intampla este sa pui frana bugetelor de publicitate, iar producatorii de bere au facut exact acest lucru in luna septembrie a acestui an, pe fondul incertitudinilor create de criza financiara", a declarat Shachar Shaine, presedintele Asociatiei Berarii Romaniei, care include companiile Heineken Romania, InBev Romania, United Romanian Breweries Bereprod si Ursus Breweries.
Investitiile realizate de filialele locale ale multinationalelor din industria berii in primele noua luni ale acestui an au scazut cu 17% comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, ajungand de la peste 194 mil. euro in 2007 la putin sub 155 mil. euro (sume calculate la rate-card) la sfarsitul lunii septembrie a acestui an, potrivit Alfa Cont.
Comparativ cu anul precedent, numai in lunile ianuarie si aprilie ale acestui an, investitiile realizate de berari in promovare au fost mai mari decat in 2007. Cea mai mare scadere a investitiilor alocate publicitatii a fost resimtita in luna septembrie a acestui an, cand berarii au platit 9,9 mil. euro (valoare calculata in rate-card), de trei ori mai putin fata de cele peste 26 mil. euro cheltuite in aceeasi perioada a anului precedent.
"Nu cred ca exista o scadere la fel de mare a investitiilor nete care sunt realizate in publicitate, din cauza diferentelor care exista intre bugetele nete si cele rate-card, insa trebuie sa luam in considerare faptul ca preturile din media au crescut anul acesta cu intre 20 si 30%", a adaugat Shaine.
Un alt factor care ar putea sta la baza acestor reduceri de bugete este faptul ca