Încărcarea televiziunilor cu publicitate a scăzut faţă de anul trecut. Televiziunile au obiceiul, mai ales în prime time, să depăşească timpii legali de publicitate. Bugetele s-au redus şi calupurile cu spoturi „respiră” mai uşor. De obicei, la sfârşitul anului (sărbătorile de iarnă) şi primăvara, spaţiile de publicitate sunt suprasaturate la televiziunile mari.
Altfel spus, reclamele depăşesc timpii legali, mai cu seamă în prime-time (orele 19.00 – 24.00). Se produce aşa-numitul efect de clutter – aglomerarea spoturilor în calupurile publicitare – care conduce la o „sufocare” a telespectatorilor şi la scăderea audienţelor. Volumul de publicitate pe care televiziunile îl pot difuza pe parcursul unei ore este reglementat de Legea audiovizualului: 12 minute pentru staţiile comerciale şi 8 minute pentru cele publice.
În intervalul 1 septembrie – 20 octombrie 2008, puţine posturi TV au depăşit limitele prevăzute de lege. În prime time, Pro TV (102,2%), Antena 1 (102,4%) şi Kanal D (109,6%) au avut cele mai mari „încărcări” cu reclame dintre posturile importante. (Calculul s-a bazat pe numărul de secunde de publicitate difuzată, eliminându-se spoturile de tip barter).
Depăşirile nu sunt majore. Publicitatea a dat în „clocot” şi la unele canale de nişă (în prime time): MTV România (112% - cea mai mare depăşire de pe piaţa TV), Kiss TV (107,7%), Pro Cinema (105,2%) şi Romantica (104%). Cele două canale publice au fost „cuminţi”: TVR 1 (100,5%) şi TVR 2 (99%).
Toamna 2007 a fost răvăşită de reclame
La nivelul întregii pieţe TV, gradul de încărcare în prime time a fost de 64,7% (42 de posturi), inferior celei din aceeaşi perioadă a anului trecut (70,7%).
Comparaţiile pe fiecare staţie în parte relevă un fapt surprinzător: anul trecut a fost un veritabil „tsunami publicitar”. Nu mai puţin d