De ce companiile petroliere din Romania nu reduc pretul carburantilor in acelasi ritm cu care se ieftineste si petrolul pe pietele internationale? Aceasta intrebare are cel putin trei raspunsuri, mai mult sau mai putin diferite.
In primul rand, reprezentantii marilor companii din domeniu invoca faptul ca legatura intre cotatia internationala a titeiului, fie ca vorbim de petrolul tranzactionat la Londra sau de cel pentru piata americana, si pretul carburantilor din Romania nu este una directa, Romania avand propriile rezerve de petrol.
Altfel spus, atat timp cat nu cumparam masiv de la altii, nici scaderea preturilor internationale nu se reflecta automat in preturile din benzinariile autohtone.
Lucrurile nu stau insa la fel atunci cand, pe pietele internationale, preturile cresc. In aceasta situatie, companiile care administreaza resursele prefera sa vanda petrolul la cotatiile internationale, aceasta fiind una dintre cele mai facile cai de a-si maximiza profitul.
Tot in acest caz, o parte mai insemnata din productie merge la export, de unde se pot obtine preturi mai bune, ceea ce obliga companiile energetice autohtone sa recurga la sporirea importurilor.
In alta ordine de idei, din punct de vedere economic, este ilogic sa reduci preturile atunci cand cererea creste. Acest lucru este recunoscut chiar de oficialii companiilor de profil, care sustin ca cererea din Romania urmeaza un curs invers celui inregistrat pe pietele tarilor occidentale afectate de criza economica.
"De la inceputul crizei internationale pe plan local nu au scazut vanzarile de carburanti nici in septembrie si nici in octombrie, ci din contra au crescut cu 7-8%, nivel similar anilor trecuti", sustine Eric Kish, vicepresedintele pe retail al grupului Rompetrol, citat de Ziarul Financiar.
In acest context, este de int