Înaintea primelor alegeri uninominale, estimările arată că brandul partidelor atârnă mai greu decât imaginea competitorilor. Sursa: Horia Călăceanu
Politicienii intră, de astăzi, în prima campanie electorală pentru alegeri parlamentare uninominale. Chiar dacă noul sistem presupune, teoretic, alegeri între persoane, în realitate, opţiunile alegătorilor se ghidează mai mult după numele partidului. Totuşi, „uninominalii“ sunt nevoiţi să-şi organizeze câte o mini-campanie pe banii proprii în colegiul unde candidează.
Partidul - plasa de siguranţă
Ponderea semnificativă a votului politic este demonstrată de un sondaj CURS, realizat pentru „Evenimentul zilei“. 45% dintre respondenţi au afirmat că vor vota candidatul partidului pe care îl simpatizează, chiar dacă persoana respectivă le displace. Doar 29% au răspuns că, dacă nu sunt mulţumiţi de oferta formaţiunii preferate, vor vota candidatul altui partid, care le place mai mult ca persoană. 9% dintre cei chestionaţi au afirmat că vor vota un candidat independent , 5% nu vor merge la vot, iar 12% nu au răspuns.
Totuşi, trebuie spus că analizele făcute de partide au dat rezultate diferite. Astfel, potrivit cercetărilor efectuate de PDL, ponderea votului politic ar fi de 78%, în timp ce ponderea candidatului, de doar 22%. În schimb, cercetările efectuate de consultanţii PNL indică o pondere de 40% atât pentru partid, cât şi pentru candidat, iar 20% ar conta temele de campanie.
Taxă pentru centru
Pentru a sprijini brandul partidului, candidaţii au scos bani din buzunar şi pentru campania formaţiunii la nivel naţional. Democrat-liberalii au strâns aproximativ 2,2 milioane lei, solicitând o contribuţie de 5.000 de lei de la fiecare candidat. Liberalii au adunat în jur de 1,3 milioane euro după ce au cerut fiecărui candidat să plătească câte 2.500 de e