Ducesa, melodrama clasica plasata la sfarsitul secolului al optsprezecelea, este portretul Georgianei Cavendish, Ducesa de Devonshire (Keira Knightley), a carei biografie a mai fost, de vreo doua ori, adaptata pentru marele ecran. Numai ca de data aceasta autorii au avut ca sursa de documentare o biografie solida publicata in 1998, carte ce se poate vedea in mainile tuturor londonezilor de la inceputul toamnei incoace, de cand s-a lansat filmul. Si e usor de observat, pentru ca pe londonezi nu-i vezi citind, cel putin nu in metrou, iar ocaziile sunt rare, dar de fiecare data declanseaza psihoze sociale: Atonement - Remuscarea (apropo de Keira Knightley), Harry Potter si... cam atat.
Georgiana, Ducesa de Devonshire se pare ca era, in epoca, celebra pentru frumusetea ei, gustul in materie de moda si implicarea politica. Popularitatea Georgianei s-a pastrat si astazi - cum orice stra-stra-stra matuse de-a Dianei, Printesa de Wales are felia ei de faima.
Stii din capul locului ce te asteapta de la o ecranizare clasica, britanica, de epoca: ai sa vezi decoruri impozante, costume, interioare, actori frumosi, iar un film bazat pe un asemenea personaj "la moda" va plusa la capitolul rochii si coafuri. Dar Ducesa aduce mai mult de-atat. Regia rezervata, chiar rece a lui Saul Dibb (aflat doar la al doilea film) te aduce de fapt foarte aproape de acea lume, furisat undeva prin palat, dupa un candelabru, in spatele perdelei, sub pat sau intr-un colt din tavan. Cei care se reped cu duiumul ca sa vada drama de epoca cu accent de telenovela ar putea fi usor dezamagiti. Bineinteles ca menaj a trois este acolo (nu, in sensul in care ar vrea multi sa fie, luati-va gandul, filmul este destul de pudic!). Prietena care devine amanta sotului, mama care isi abandoneaza copilul, iubiri interzise si doamne feministe avant la lettre - sunt toate parte din intreg, da