Presedintele AEACE, Gheorghe Radulescu, a remarcat ca "toate programele proclama «redarea demnitatii sociale meseriei de profesor». O lozinca frumoasa, care nu mai pacaleste pe nimeni". "Demnitatea" iti este data de nivelul de trai, spune el.
Mentinand salarizarea dupa grade si vechime, guvernantii au blocat intrarea tinerilor performanti in sistem, au stimulat plecarea profesorilor buni spre alte domenii de activitate si delasarea celor ramasi, precizeaza Radulescu. Singurii care pierd sunt elevii si societatea, spun ei.
Abandonul scolar este in crestere, semnaleaza Alexandru Athanasiu, iar dezinteresul pentru scoala decurge si din desconsiderarea profesorului: "Este un ratat, e prost imbracat si are salariu mic pentru ca societatea nu pune mare pret pe ce face el – asta este perceptia multor elevi".
Pe de alta parte, promisiunile salariale nu sunt suficiente pentru atragerea de cadre didactice in invatamant, subliniaza Mircea Miclea. "E nevoie de un set de masuri concrete si de prezentarea unor istorii de succes - povestea unui profesor renumit sau a unui elev eminent", care ar atrage respectul si dorinta de performanta.
Athanasiu spune ca salariile cadrelor didactice ar trebui sa varieze in functie de performanta, "prin stabilirea unor criterii clare si rafinate, cum ar fi numarul de elevi olimpici formati de profesorul respectiv sau al celor care intra la facultate prin examene, nu pe concurs de dosare".
Actualul ministru al Educatiei, Anton Anton, pornind de la strategia PSD-PC de reformare a resursei umane, afirma: "Cred cu tarie ca centrul actului educational trebuie sa il reprezinte beneficiarul acestuia, adica elevul si studentul". El este cel care, odata iesit de pe bancile scolii, va aduce societatii noastre valorile de care avem nevoie.
PNL
Sanse de a preda in Europa