Unicitatea Concursului şi Festivalului de operă realizat de Armel Productions în colaborare cu Festivalul în aer liber de la Szeged, cu Filarmonica Panonică şi cu MEZZO TV, rezidă în faptul că nu contează doar vocea şi calitatea interpretării unor arii, ci proba de foc este interpretarea scenică, implicarea competitorilor în spectacole noi, în roluri principale.
1 /.
Cei peste 350 de concurenţi înscrişi au participat la o primă etapă, eliminatorie, în care au avut de interpretat câte 2 arii, la alegere. Această etapă s-a desfăşurat în cinci oraşe din Europa şi din SUA, pentru a uşura participarea candidaţilor, sosiţi din 23 de ţări.
Au fost aleşi pentru etapa a doua 70 de cântăreţi, cărora le-au fost repartizate rolurile principale din cele 5 opere care urmau să fie montate în cadrul festivalului, câte una la fiecare dintre teatrele lirice partenere: DiCapo Opera din New York, Baltic Opera din Gdansk, Opera din Rennes, Teatrul de operă din Bremen şi Szeged Nemzeti Szinhaz. Etapa a doua a constat în workshopuri derulate pe grupuri, conduse de cinci regizori (realizatorii desemnaţi ai premierelor), care au ales dintre concurenţi câte un finalist pentru fiecare rol principal, în total 19 tineri artişti. Având în vedere complexitatea partiturilor şi condiţiile dificile de concurs nu există o limită de vârstă pentru participanţi.
Înainte de finala de la Szeged cântăreţii calificaţi au fost invitaţi de cele cinci teatre de operă pentru un stagiu de pregătire de 30 de zile, după care au evoluat în premierele locale ale spectacolelor participante la festival. Acestea au fost Adriana Lecouvreur de Francesco Cilea (Opera din Szeged), Raoul de Gershon Kingsley şi Michael Kunze (Opera din Bremen), The Crucible / Vrăjitoarele din Salem de Robert Ward (DiCapo Opera din New York), The Rape of Lucretia de Benjamin Britten (Opera din Gdansk)