Hârţogăraia din firmele private îngreunează mult transmiterea de informaţii, însă are avantajul că „te acoperă pentru orice situaţie“. Sursa: NorthFoto
Nu doar la stat birocraţia este „în floare“, ci şi în companiile multinaţionale. Persoane care lucrează în acestea din urmă admit că o bună parte din hârţogă raie este inutilă şi că se îngreunează mult transmiterea de informaţii, însă avantajul este că „suntem acoperiţi pentru orice situaţie“, iar şefii se asigură că „totul iese bine“. Memourile interne sunt un exemplu de birocraţie care se poate dovedi foarte eficient în comunicarea către angajaţi, dar care presupune şi pierdere de timp şi alocarea unor resurse importante.
Avizele, un fel de plată pentru asigurarea maşinii
„Birocraţia are un rol puternic de asigurare că totul este bine, însă în unele companii este dusă la extrem. În companiile de stat din Romania, în schimb, birocraţia este mai mare şi rolul de asigurare nu prea mai există, faţă de cele multinaţionale“, comentează Alina Negrea, senior trainer al companiei APlus Performance.
Cei care au experimentat birocraţia multinaţionalelor recunosc că este extrem de dificil să faci faţă. „Ca să pot da un feed-back cuiva din afara companiei am nevoie de trei aprobări interne, iar de multe ori nu mă încadrez în timpul în care ar trebui să dau răspunsul. Aşa că dintr-o astfel de situaţie eu ies destul de şifonat şi sunt frustrat. Sunt conştient însă că toate aceste avize nu se cer degeaba până la urmă. Ele oferă siguranţă, sunt ca un soi de plată a asigurării la maşină“, povesteşte un tânăr de 35 de ani care lucrează într-o companie originară din Marea Britanie care are o filială şi la Bucureşti.
La ce folosesc memourile
O parte a sistemului birocratic este reprezentat de memouri. „Acestea se folosesc, de obicei, în organizaţii de mare dime