Un studiu al universitatii Washington Business School a incercat sa stabileasca o legatura intre comportamentul negativ al unui angajat la locul de munca si impactul pe care atitudinea acestuia o are asupra colegilor si asupra mediului organizational si a atmosferei la locul de munca.
Cercetatorii numesc aceste persoane: ”merele stricate”, caracterizandu-le ca fiind asemanatoare unui virus care infesteaza organizatia, “stricand celelalte mere din cos”.
Terence Mitchell, un profesor la University of Washington, impreuna cu William Felps, doctorand la aceeasi universitate, au incercat sa cerceteze si sa gaseasca explicatii viabile pentru efectul negativ produs asupra colegilor de munca in momentul in care un membru al echipei decide sa afiseze o atitudine negativa sau recalcitranta.
Ideea s-a nascut dupa ce sotia unuia dintre cercetatori s-a confruntat cu asemenea probleme la locul de munca. Aceasta obisnuia sa caracterizeze atmosfera din biroul in care lucra ca fiind rece si neprietenoasa, insa o schimbare radicala s-a produs cand un coleg descris ca fiind “caustic si caruia ii place sa isi ia subordonatii peste picior” a plecat intr-un concediu de cateva saptamani.
Cercetatorul a remarcat ca pe perioada absentei colegului neprietenos angajatii au inceput sa dialogheze mai mult, sa asculte muzica la radio sau pe internet si sa iasa in oras dupa terminarea programului. Dupa intoarcerea colegului, s-a reinstalat atmosfera tensionata. Persoana recalcitranta nu avea o functie de conducere, deci reactia celorlalti membri ai grupului nu era una de supunere sau de teama de a fi sanctionati. In cercetarea efectuata ulterior, majoritatea angajatilor au admis ca persoanele recalcitrante din echipa sunt privite ca fiind “merele stricate”.
Cercetarea s-a bazat pe 20 de studii focusate pe inter-relationarea la locul de munca intre membrii grupului si,