Iulian Dascalu, proprietarul companiei Iulius Group, cel mai important dezvoltator local de centre comerciale, nu regreta faptul ca nu a vandut centrele comerciale din portofoliu cand piata era sus, dar ia in calcul sa faca acest pas in viitor, cand preturile probabil vor reveni la nivelul de anul trecut.
"In toti cei opt ani de construire si operare de malluri, am primit multe propuneri interesante. Anul 2007 si inceputul anului 2008 au fost bogati in oferte venite din partea unor fonduri de investitii straine. Nu regret ca nu am vandut pana acum, dar nu exclud aceasta varianta pe viitor", a declarat Dascalu.
Omul de afaceri iesean detine pe piata locala patru centre comerciale sub brandul Iulius Mall, in Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Suceava, prin care controleaza aproximativ 15% din piata mallurilor la nivel national. Evaluarea portofoliului este insa dificil de realizat in momentul de fata, tinand cont ca in ultimele luni nu a fost realizata nicio tranzactie cu un centru comercial de pe piata locala.
Cu toate acestea, consultantii apreciaza ca daca anul trecut un mall putea fi evaluat ca multiplu de 15 al profiturilor anuale, in prezent, pe fondul crizei, acest indicator scade in jurul valorii de 12, respectiv un randament anual al investitiei de 8-8,5% anual. In aceste conditii, la o chirie medie lunara de 20 euro/mp (suma neconfirmata de proprietarul centrelor Iulius Mall, dar un nivel mediu pentru centrele comerciale din provincie) valoarea celor patru centre comerciale detinute de Dascalu depaseste 500 mil. euro.
Evaluarea companiei insa ar trebui sa ia in calcul si creditele contractate pentru proiectele operationale si pentru cele aflate in dezvoltare, care se ridica la 370 de milioane de euro, Dascalu fiind unul dintre cei mai indatorati antreprenori locali.
"Pe masura ce afacerea da semne de crestere, urmatorul pas e