Din 2009, românii vor cumpăra produsele cele mai ieftine şi vor consuma mai puţin. Euforia consumului bazată pe creditare tinde să devină o amintire. Preţul cel mai mic va fi un criteriu pentru tot mai mulţi români
Jurnalul foto
Criza economică îi determină pe români să consume mai puţin şi să se orienteze spre produse mai ieftine. “Criza e încă în fază incipientă în România, dar cel mai probabil din 2009 va fi resimţită pe deplin, în special în domeniul serviciilor şi al retailului, iar consumatorii îşi vor schimba atitudinea şi se vor orienta către comercianţii care oferă preţuri mici. Tocmai de aceea, cel mai mult vor avea de câştigat magazinele cu preţuri foarte mici. Consumul este firesc şi nu va dispărea, dar probabil vom avea o substituţie către produse mai ieftine sau un ritm de consum mai mic, o medie a consumului mai mică”, a declarat Liviu Voinea, directorul executiv al Grupului de Economie Aplicată (GEA). Acesta a arătat că, în cazul bunurilor de larg consum, produsele premium şi cele de lux vor avea cel mai mult de suferit din cauza crizei, întrucât consumatorii se vor limita la a-şi cumpăra produsele de bază necesare. În plus, vârful de sezon înregistrat în perioada Crăciunului se va menţine la un nivel similar celui din 2007, însă structura coşului de cumpărături se va schimba substanţial, preponderente fiind alimentele.
MĂSURI DEPĂŞITE
Voinea nu recomandă retailerilor să îşi bazeze foarte mult planul de afaceri pentru 2009 pe programele guvernamentale anticriză bazate pe ajutoare de stat. “Nu cred în programele anticriză bazate pe ajutor de stat, pentru că nu există bani pentru aşa ceva”, a spus Voinea. Oficialul a spus că Ministerul Economiei şi Finanţelor a ajuns să atragă lichidităţi cu scadenţa la o săptămână. “În octombrie se împrumuta la trei luni, acum se împrumută la săptămână. Când te împrumuţi la săptămână est