V-aţi întrebat vreodată cât costă o maşină de Formula 1 de-a lungul unui sezon? Fiecare componentă, fiecare detaliu, dintr-un monopost pot contribui la câştigarea unei sutimi de secundă în plus care să-ţi aducă victoria. Iar preţul este unul pe măsură. Se vorbeşte din ce în ce mai des de reducerea cheltuielilor din Marele Circ începând cu sezonul 2009, presiunea fiind imensă mai ales din cauza crizei financiare mondiale care a lovit din plin şi motorsportul. Echipele vor avea la dispoziţie câteva luni bune de negocieri cu autorităţile din F1 pentru a ajunge la un compromis în ceea ce priveşte modul în care se vor reduce costurile. Măsurile vor afecta în mod evident şi monoposturile. Dar cât costă ele în prezent?
Motorul – 130.000 de euro
În sezonul 2008 echipele nu puteau schimba motorul decât după două curse, având dreptul la o singură modificare de acest fel fără a primi penalizări. Asta ar însemna o medie de 10 motoare, pe sezon, pe maşină, fără a lua în calcul eventualele probleme care ar fi însemnat schimbarea mai rapidă a propulsoarelor. Fără a lua în calcul faptul că dezvoltarea unui motor performant costă o echipă de top peste 100 de milioane de euro, suma cheltuită într-un sezon pentru motoare este de aproximativ 2,6 milioane de euro.
Cutia de viteze – 80.000 de euro
O cutie de viteze trebuie să reziste, prin regulament, patru curse. Gradul de tehnologizare foarte ridicat şi componentele de software incluse permit piloţilor să schimbe vitezele în mai puţin de 0,1 secunde, adică de 50 de ori mai rapid decât clipeşte ochiul uman. Cutia de viteze este în şapte trepte, setările permiţând fie viteze de top mai mari fie accelerări mai rapide. În total, la o medie de 5 cutii de viteze pe sezon, costurile acestor componente se ridică la aproximativ 800.000 de euro pentru o echipă.
Cockpitul