Reputatia online este doar varful icebergului, dar iti poate scufunda vaporul, sustin cei de la Futurelab, realizatorii unui studiu despre reputatia brandurilor in mediul online romanesc.
Studiul a fost realizat in luna august, pe baza rezultatelor oferite de Google la cautarile cu numele primelor 100 de branduri din topul High Impact Brands 2008. Rezultatele au fost analizate prin prisma a trei dimensiuni: “pozitiv”, “negativ” si “irelevant”, de catre Futurelab Research, o subsidiara a Futurelab, localizata in Iasi.
“Word of mouth” este una dintre cele mai pretuite unelte ale marketerilor, iar circa 70% dintre oameni isi formeaza parerea despre o companie pe baza spuselor semenilor lor. Online-ul este mediul in care “word of mouth” se propaga cel mai repede, cu efecte asupra deciziei potentialilor cumparatori.
In topul Futurelab, prima pozitie a fost adjudecata de Pepsi, care a inregistrat un indice al reputatiei online de 727 (calculat prin compararea numarului de mentionari pozitive si negative, din totalul rezultatelor obtiunte pentru luna august). Pozitia secunda este ocupata de BMW, cu un indice de 487, urmat de Peugeot (321), Coca-Cola (253) si Camay (228).
Topul primelor zece branduri este completat de Motorola, Audi, Fulga, Fanta si Dacia.
Rezultatele studiului Futurelab corespund, insa, in foarte mica masura clasamentului High Impact Brands, realizat de Synovate pentru revista Biz. Coca-Cola si BMW sunt singurele branduri care se regasesc in top 10 in ambele studii.
Mai mult decat atat, o parte din brandurile care ocupa pozitii fruntase in High Impact Brands au indici de reputatie negativi in topul Futurelab. Este cazul Volkswagen (cu un indice al reputatiei online de -12), Banca Transilvania (-21), Avon (-61), Romtelecom (-110), BRD (-115), Sony (-184), BCR (-200).
Ramona Patrascanu (foto), asociat Futurelab,